Neuroscience
توصیف درس
هدف این درس آشنایی با روشهای فیزیکی به کار رفته در علوم اعصاب است. امروزه، مباحث بین رشتهای بسیار مورد توجه است و به نظر میرسد آشنایی دانشجویان با چنین مباحثی باعث میشود که توانمندیهایی در اختیار آنها میگذارد که میتواند در آیندهی کاری و پژوهشی بسیار موثر باشد. علوم اعصاب یکی از نمونههای بارز مباحث بین رشتهای است که هم زیستشناسها، هم فیزیک پیشهها و هم ریاضیدانها و هم مهندسین کامپیوتر و برق و شاید برخی رشتههای دیگر، به آن علاقهمند هستند. در این درس دانشجو عمدتا با رویکرد فیزیک به این مساله آشنا میشود، اگر چه برای این کار نیاز است که نیمنگاهی نیز به بقیهی دیدگاهها داشته باشیم.
کتابی که من انتخاب کردهام و تا حدودی آن را پیش میبرم کتاب «دینامیک نورونی» نوشتهی گرستنر، کیستلر، ناود و پانینسکی است. اگرچه در بین راه به کتابهای دیگر هم مراجعه خواهم کرد یا مطالبی را بر اساس مقالهها به درس اضافه میکنم.
عنوانهایی که احتمالا من در این درس است دنبال میکنم اینهاست:
۱- فیزیک سلول عصبی، مدل هاجکین-هاکسلی و سازوکارهای مختلف سلولی
۲- رویکرد سیستم دینامیکی به عملکرد سلول
۳- پاسخ سلول به ورودی نوفهدار.
۴- رفتار جمعیتهای نورونی.
۵-رفتارهای سطح بالای مغز، مثل حافظه، یادگیری، ادراک، تصمیمگیری.
۶- رفتار بحرانی مغز.
البته ممکن است به همهی این موارد نرسم اما تلاشم را میکنم که تا جای ممکن مفهومهای مختلف را پوشش دهم.
پیشنیاز درس، عملا کمی غوطه ور بودن در فیزیک است. چون از مفهومهای مختلف فیزیکی در جا به جای درس استفاده میکنم. اما به صورت خاص فیزیک آماری را لازم دارم و البته کمی آشنایی با برنامه نویسی که البته در حد درس مبانی برنامهنویسی کافی است. به این ترتیب فکر میکنم عمدهی مخاطبم در این درس، دانشجویان سال آخر کارشناسی یا سال اول کارشناسی ارشد باشند.
Books
Main Book:
Other Books:
Activities
The Phases: